W nadchodzącym roku Poznań planuje gruntowną modernizację torów tramwajowych na ulicy 28 Czerwca 1956 roku, pomiędzy ulicami Hetmańską a Krzyżową. Inwestycja przewiduje powstanie nowych przystanków w formie antyzatok oraz realizację jednego z brakujących łuków torowych, co umożliwi stworzenie pełnej pętli ulicznej wokół dawnej zajezdni tramwajowej przy ulicy Madalińskiego. To kolejny etap prowadzonej już modernizacji, która objęła wcześniej ulice Wierzbięcice oraz Rynek Wildecki.
Nowe przystanki i zmiany w geometrii torów
Jednym z kluczowych elementów planowanej inwestycji jest budowa przystanków w formie antyzatok, szczególnie przy szpitalu ortopedycznym. Nowa infrastruktura ma na celu ułatwienie wsiadania i wysiadania, zwłaszcza osobom starszym. Zmiany te związane są z koniecznością dostosowania geometrii torów na tym odcinku, co podkreśla wiceprezydent Poznania, Mariusz Wiśniewski.
Koordynacja prac z innymi inwestycjami
Władze miasta, we współpracy z Zarządem Transportu Miejskiego w Poznaniu, dążą do skoordynowania prac modernizacyjnych z budową linii tramwajowej na Ratajczaka. Celem jest stworzenie nowoczesnej sieci tramwajowej od Hetmańskiej aż do Placu Wolności. Obecnie trwają przygotowania do podpisania umowy na dokończenie torowiska na Ratajczaka, co powinno nastąpić niebawem. Modernizacja torowiska na Wildzie ma potrwać około roku.
Odbudowa brakujących relacji torowych
Remont 700-metrowego odcinka torów to również okazja do przywrócenia pełnej funkcjonalności sieci tramwajowej poprzez odbudowę brakujących łuków torowych. Chodzi o stworzenie pętli wokół dawnej zajezdni tramwajowej Madalińskiego, co umożliwi tramwajom wjazd i wyjazd z różnych kierunków. Obecnie istnieją jedynie pojedyncze łuki, które nie przyczyniają się znacząco do poprawy sieci komunikacyjnej.
Znaczenie inwestycji dla funkcjonowania sieci
Odtworzenie obu relacji torowych ma kluczowe znaczenie dla elastyczności i funkcjonalności sieci tramwajowej. Dzięki temu dawna zajezdnia mogłaby pełnić funkcję pętli awaryjnej, co jest niezwykle istotne podczas remontów i objazdów. Ponadto umożliwiłoby to bezpośrednie połączenia tramwajowe pomiędzy Dębcem a Starołęką.
Przyszłość inwestycji
Choć pełna przebudowa sieci wydaje się perspektywą odległą, planowany remont znacząco przyczyni się do poprawy funkcjonowania komunikacji miejskiej w Poznaniu. Jak informuje Bartosz Trzebiatowski, rzecznik prasowy ZTM Poznań, każdy dodatkowy łuk i relacja skrętna zwiększają elastyczność sieci i są nieocenione zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych. Na pełne efekty tych działań trzeba będzie jednak jeszcze poczekać.