Edukacja na świeżym powietrzu: Nowa era nauczania w Gminie Swarzędz

W Kobylnicy odbyła się istotna konferencja podsumowująca projekt edukacyjny pod nazwą „Edukacja outdoorowa – dobra praktyka w Gminie Swarzędz”. Wydarzenie to zgromadziło szeroką uwagę, podkreślając niekonwencjonalny charakter tego przedsięwzięcia. Projekt realizowano we współpracy z Fundacją Instytut Projekt Przedsiębiorczość oraz pod patronatem Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Dzięki niemu niemal 500 nauczycieli z przedszkoli i szkół w regionie zdobyło nowe umiejętności w zakresie nauczania poza tradycyjnymi salami lekcyjnymi.

Rola edukacji na świeżym powietrzu

Edukacja outdoorowa coraz bardziej zyskuje na popularności jako skuteczna odpowiedź na wyzwania współczesnej edukacji. Umożliwiając naukę przez doświadczenie w naturalnym otoczeniu, jak parki czy przestrzeń miejska, ma znaczący wpływ na rozwój młodzieży. Badania, w tym te z krajów skandynawskich, wykazują, że kontakt z naturą poprawia koncentrację, zaangażowanie, zdrowie fizyczne i psychiczne, a także kreatywność i zdolności interpersonalne uczniów.

Odkrywcze metody nauczania

Projekt „Edukacja outdoorowa” jest przykładem odkrywczego podejścia do nauczania, ukierunkowanego na rozwój kluczowych kompetencji poprzez praktyczne doświadczenia. Dzięki temu nauczyciele zostali wyposażeni w narzędzia, które umożliwiają im wzbogacenie programów edukacyjnych o elementy aktywności terenowej. Uczniowie mają dzięki temu szansę lepiej przyswajać wiedzę oraz rozwijać umiejętności praktyczne i społeczne.

Współpraca z instytucjami akademickimi

Projekt uzyskał wsparcie ze strony Fundacji Instytut Projekt Przedsiębiorczość oraz patronat Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Dzięki temu nauczyciele mogli skorzystać z merytorycznego wsparcia i specjalistycznych szkoleń, co pozwoliło im poszerzyć kompetencje związane z prowadzeniem zajęć na świeżym powietrzu.

Plany na przyszłość

Kontynuowanie projektu „Edukacja outdoorowa” to krok ku trwałym zmianom edukacyjnym w regionie. Planowane są dalsze działania, które mają na celu wprowadzenie zdobytych umiejętności do codziennej pracy nauczycieli w szkołach i przedszkolach. Dzięki temu coraz więcej dzieci będzie mogło korzystać z nauki poprzez doświadczanie w kontakcie z przyrodą.

Źródło: Starostwo Powiatowe w Poznaniu