Nowe autobusy elektryczne bez pantografów w MPK Poznań

W Poznaniu pojawił się znaczący krok ku ekologicznej przyszłości transportu miejskiego. Niedawno do MPK Poznań dotarły pierwsze autobusy Solaris Urbino 18 Electric, finansowane w całości ze środków unijnych. Nowoczesne pojazdy, ładowane przez złącze plug-in, są najnowszym dodatkiem do floty przewoźnika. Wraz z ich dostawą rozpoczęły się intensywne szkolenia personelu.

Rozbudowa floty bezemisyjnych autobusów

MPK Poznań już wcześniej inwestowało w ekologiczne rozwiązania, posiadając flotę 25 autobusów elektrycznych z wodorowym ogniwem paliwowym oraz 58 bateryjnych, ładowanych zarówno przez plug-in, jak i pantograf. Obecnie pojawiające się Solarisy mają zwiększyć zasięg floty bezemisyjnej, oferując możliwość pokonania co najmniej 220 km na jednym ładowaniu. To rozwiązanie eliminuje potrzebę budowy nowych stacji ładowania w mieście.

Strategia zakupu i finansowanie

Nowe autobusy zostały nabyte dzięki pełnemu dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Umowa na wsparcie finansowe została zawarta w grudniu 2024 roku. W ramach dwóch przetargów dostarczonych zostanie 21 przegubowych pojazdów Solaris Urbino 18 Electric, a finalizacja dostaw przewidziana jest na połowę przyszłego roku.

Innowacje i udogodnienia w nowych autobusach

Wprowadzenie nowych autobusów to nie tylko krok ku ekologii, ale także poprawa komfortu podróżnych. Pojazdy wyposażono w klimatyzację, nowoczesne systemy informacji pasażerskiej oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo, kierowcy skorzystają z zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, które monitorują otoczenie pojazdu.

Postęp w dostawach i przyszłość floty MPK

Do tej pory MPK Poznań odebrało już dziewięć nowych autobusów. Proces szkolenia kierowców i mechaników jest w toku, a pierwsze pojazdy wkrótce wyjadą na linie komunikacyjne. Jednocześnie zakończono odbiory nowo zakupionych ładowarek, co przyspieszy pełne wdrożenie floty. W planach MPK jest również wprowadzenie dziewięciu autobusów wodorowych do końca kwietnia 2026 roku, co pozwoli na wycofanie starszych, mniej ekologicznych pojazdów.

Projekt wspierany z funduszy krajowych i unijnych

Całość przedsięwzięcia, obejmującego zakup nowych autobusów oraz budowę niezbędnej infrastruktury, jest finansowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Przyznane środki wynoszą 99 475 000 zł, pokrywając w 100% koszt zakupu pojazdów oraz w 50% koszty infrastruktury. Realizacja tego projektu umacnia pozycję Poznania jako lidera w zakresie zrównoważonego transportu miejskiego.

Źródło: Urząd Miasta Poznania