Zabytkowe parowozy obsługują Kolejkę Maltankę w Poznaniu

W ciągu najbliższych trzech dni – soboty, niedzieli oraz wtorku – pasażerowie Kolejki Parkowej Maltanka w Poznaniu będą mieli okazję podróżować zabytkowymi parowozami. Wśród nich znajduje się najstarsza wciąż działająca lokomotywa parowa w Polsce. Informację tę przekazało Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) z Poznania.

Kolejka Parkowa Maltanka jest dostępna dla pasażerów codziennie od 10 do 19. Od soboty do wtorku kursy będą odbywały się co pół godziny. MPK zapowiedziało, że przez te trzy dni na trasie kolejki będą pracować dwa zabytkowe parowozy: Borsig Bn2t i Lowa.

Warto podkreślić, że Borsig Bn2t to najstarsza lokomotywa parowa zasila kolekcję poznańskiej Maltanki. Co więcej, to także najstarszy działający parowóz w całym kraju. Lokomotywę wyprodukowano w 1925 roku w berlińskiej wytwórni Augusta Borsiga. Po produkcji służyła ona na terenie majątku ziemskiego w Obrzycku, a następnie po II wojnie światowej znalazła się w Zakładach Chemicznych w Chorzowie jako pomnik. Parowóz został ostatecznie przekazany do Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych i po odbudowie, w 1999 r., wrócił do eksploatacji jako element floty MPK Poznań.

Parowóz Lowa natomiast został stworzony w 1951 r. w niemieckich Zakładach Karla Marxa zlokalizowanych w Babelsbergu. Początkowo pełnił służbę na rzecz Przedsiębiorstwa Robót Kolejowych PKP, a później przeniesiono go do Żwirowni w Mirosławiu Ujskim. Gdy zakończono jego eksploatację, ustawiono go na stacji w Białośliwiu jako pomnik techniki. W latach 2015-2019 przeszedł gruntowny remont i od roku 2019 powrócił do ruchu jako jedyny tego typu parowóz w Polsce.

W poniedziałek trasę kolejki ma pokonywać lokomotywa spalinowa wspólnie z „ryjkiem” – wagonem MBxc1-41, który powstał w 1932 r. w warszawskiej wytwórni Lilpop, Rau & Loewenstein. Ten pojazd to najstarszy w Polsce działający wagon napędzany silnikiem spalinowym.