Przebudowa mostu Bolesława Chrobrego i towarzysząca jej modernizacja infrastruktury doprowadzi w najbliższych tygodniach do poważnych zmian na mapie komunikacyjnej śródmieścia. Inwestycja, niezbędna do zapewnienia bezpieczeństwa konstrukcji, niesie jednak ze sobą okresowe utrudnienia dla kierowców, pasażerów komunikacji miejskiej oraz rowerzystów i pieszych. Od połowy października mieszkańcy muszą liczyć się z reorganizacją ruchu, czasowymi zamknięciami ulic i zmianami tras tramwajów. Oto, co dokładnie się zmieni i na co warto się przygotować w najbliższym czasie.
Nowa organizacja ruchu na głównych ulicach
Początek robót związanych z siecią gazową wyznaczono na nocną zmianę z 17 na 18 października. Pierwszy etap obejmie ul. Wyszyńskiego, gdzie zostanie wprowadzone nowe oznakowanie drogowe i lokalne zwężenia jezdni. Kolejne prace ruszą na ul. Estkowskiego, po zachodniej stronie mostu, gdzie drogowcy przygotują specjalne przewiązki dla kierowców – umożliwią one przejazd przez torowisko tramwajowe na przeciwległą stronę ulicy. W związku z tym, odcinek ul. Estkowskiego – od mostu do skrzyżowania z ul. Szyperską – zostanie zawężony tylko do zewnętrznych pasów ruchu w obu kierunkach. Wszystkich uczestników ruchu drogowego zachęca się do szczególnej uwagi oraz bieżącego śledzenia oznaczeń, które będą regularnie aktualizowane wraz z postępem prac.
Zmiany obejmą również Wartostradę pod mostem – od końca września zamknięty jest tu odcinek ścieżki na zachodnim brzegu Warty (między Starym Portem a Chwaliszewem). Rowerzyści i piesi, chcąc przedostać się na południe, muszą korzystać z przejścia i przejazdu na ul. Chwaliszewo, a następnie kierować się przez ul. Garbary i Małe Garbary do Estkowskiego.
Modernizacja sieci gazowej i jej wpływ na mieszkańców
Kluczowym zadaniem przygotowawczym jest przekierowanie gazociągu, który dotychczas przebiegał podwieszony pod mostem Chrobrego. Zanim rozpoczną się właściwe prace rozbiórkowe, gazociąg zostanie poprowadzony nową trasą, co wymaga wykonania specjalistycznego przewiertu pod dnem rzeki. W rejonie ulic Wyszyńskiego i Panny Marii powstanie nowy odcinek sieci, a połączenie z rurociągiem pod Wartą zapewni ciągłość dostaw gazu dla mieszkańców okolicy. Dzięki temu uniknięte zostaną przerwy w dostawie gazu w czasie najbardziej intensywnych robót budowlanych.
Nocne utrudnienia na skrzyżowaniu Panny Marii/Ostrów Tumski
Prace na skrzyżowaniu ul. Panny Marii i Ostrów Tumski zaplanowano tak, by ograniczyć utrudnienia dla mieszkańców – roboty prowadzone będą w godzinach nocnych. Podzielono je na dwa etapy: najpierw zamknięty zostanie przejazd z ul. Ostrów Tumski do Panny Marii oraz możliwość skrętu z Panny Marii w Ostrów Tumski. W kolejnym etapie wyłączony z ruchu będzie fragment ul. Panny Marii od skrzyżowania z Ostrów Tumski w kierunku północnym. Lokalne zawężenia pojawią się również w obrębie przejść dla pieszych na ul. Wyszyńskiego, gdzie prowadzone będą wykopy związane zarówno z gazociągiem, jak i z modernizacją sieci energetycznej (obecnie podwieszonej do północnej części mostu). Tymczasowe chodniki oraz kładki umożliwią pieszym bezpieczne pokonanie placu budowy. Częściowo ograniczona zostanie także możliwość skrętu w prawo z ul. Panny Marii na most Chrobrego.
Przygotowania torowiska i zmiany dla pasażerów tramwajów
Jeszcze przed faktycznym rozpoczęciem remontu mostu, w dniach 18–19 października, ruszą prace konserwacyjne torów tramwajowych na ul. 23 Lutego. Ich celem jest przystosowanie torowiska na czas, gdy tramwaje jadące z centrum będą kończyły kursy wcześniej – na placu Wielkopolskim i Małych Garbarach. W tym okresie ruch tramwajowy na ul. 23 Lutego i Mielżyńskiego zostanie wstrzymany, a linie 7, 8 oraz 17 pojadą zmienionymi trasami. Przystanki na placu Cyryla Ratajskiego będą czasowo nieczynne, co wymusi korzystanie z alternatywnych środków transportu.
Od 3 listopada, wraz z wyłączeniem torowiska tramwajowego na moście Chrobrego, pasażerowie muszą się liczyć z całkowitym zawieszeniem przejazdów tramwajowych przez ten most. Ruch samochodowy pozostanie możliwy, choć z niewielkimi zawężeniami; w kolejnych tygodniach wykonawca będzie zamykał najpierw północną, a później południową jezdnię mostu, co może prowadzić do zatorów. Zachowanie ostrożności i bieżące sprawdzanie informacji o organizacji ruchu jest w tym czasie szczególnie ważne.
Co dalej – jak przygotować się na nadchodzące wyzwania?
Prace przy moście Chrobrego i powiązanej infrastrukturze zostały rozplanowane w taki sposób, by minimalizować czasowe niedogodności, jednak mieszkańcy powinni liczyć się ze wzmożonym ruchem i okresowymi zmianami tras w centrum miasta. Największe utrudnienia dotkną pasażerów komunikacji miejskiej korzystających z tramwajów oraz kierowców regularnie przejeżdżających przez most i sąsiednie ulice. Odpowiednie przekierowania, czytelne oznakowania i doraźne rozwiązania dla pieszych mają zapewnić bezpieczeństwo i względną płynność ruchu. Warto na bieżąco śledzić oficjalne komunikaty miasta oraz planować podróże z zapasem czasu, szczególnie w pierwszych dniach obowiązywania nowej organizacji ruchu.
Kompleksowa przebudowa mostu Chrobrego i towarzyszących sieci to przedsięwzięcie wymagające dobrej koordynacji i cierpliwości mieszkańców. Dobrą wiadomością pozostaje fakt, że wszystkie działania mają na celu podniesienie standardu infrastruktury i bezpieczeństwa w tej części Poznania. Sprawne wdrożenie zapowiadanych zmian zależy także od stosowania się do zaleceń i oznaczeń przez uczestników ruchu. Aktualności związane z poszczególnymi etapami prac będą dostępne w miejskich serwisach informacyjnych – warto więc śledzić je na bieżąco, by uniknąć niepotrzebnych komplikacji w codziennych dojazdach.
Źródło: Urząd Miasta Poznania
