Ciszej na torach: rozpoczęto szlifowanie szyn w Poznaniu

W Poznaniu zadebiutowała innowacyjna technologia, której zadaniem jest usprawnienie miejskiej infrastruktury tramwajowej. Nowoczesna maszyna, odpowiedzialna za prewencyjne szlifowanie szyn, pojawiła się na torach po raz pierwszy i działała w rejonach takich jak Święty Marcin, most Teatralny, ulica Fredry oraz plac Wolności. To istotny krok w stronę poprawy jakości transportu miejskiego.

Znaczenie szlifowania szyn

Szlifowanie szyn to kluczowy element utrzymania torowisk w dobrym stanie. Podzielone jest na dwa typy: prewencyjne, które zabezpiecza nowe tory przed przedwczesnym zużyciem, oraz regeneracyjne, usuwające powstałe podczas eksploatacji nierówności i rysy. Faliste zużycie szyn może wpływać na zwiększenie hałasu i przyspieszenie procesu degradacji zarówno torów, jak i pojazdów tramwajowych. Dzięki szlifowaniu, powierzchnia szyny jest wyrównana, co nie tylko zmniejsza hałas dla mieszkańców, ale także przedłuża trwałość zarówno torów, jak i samego taboru.

Nowoczesna technologia w działaniu

Maszyna ATMO, która zadebiutowała w Polsce, jest pionierskim rozwiązaniem stosowanym w Europie od 2020 roku. Jej zaawansowana technologia pozwala na efektywne działanie na łukach o małym promieniu, znacznie redukując wibracje i hałas. Co więcej, zastosowanie płukania kamienia szlifierskiego wodą eliminuje powstawanie iskier, co jest dodatkowym atutem tego urządzenia.

Zastosowanie w poznańskiej infrastrukturze

Podczas nocnych prac, maszyna, sterowana z pojazdu ciągnącego, działała w centralnych obszarach Poznania. Następnie jej zadaniem było szlifowanie toru jazdy próbnej w zajezdni Franowo. Mimo tego, prace związane z konserwacją torowisk będą kontynuowane do końca grudnia, z wykorzystaniem różnych specjalistycznych maszyn. Szlifowanie odbywa się nocą, aby nie zakłócać codziennego kursowania tramwajów.

Planowane prace na poznańskich torowiskach

Prace konserwacyjne obejmą różne trasy tramwajowe w Poznaniu. Szlifowanie szyn zaplanowano na odcinkach takich jak ul. Grunwaldzka, Trasa Kórnicka, ul. Zamenhofa, ul. Wierzbięcice oraz Górny Taras Rataj. Łącznie, poza centrum, zabiegiem zostanie objęte 34 kilometry toru pojedynczego, co jest znacznym przedsięwzięciem mającym na celu poprawę jakości podróżowania dla pasażerów.

Źródło: Urząd Miasta Poznania