Nowa era kolei: CPK rozpoczyna projekt budowlany dla linii Sieradz – Kalisz – Poznań

Z pełnym rozmachem rozwija się projekt Kolei Dużych Prędkości, znany jako linia „Y”, łączący kluczowe miasta Polski. Centralny Port Komunikacyjny (CPK) intensyfikuje prace nad linią nr 85, obejmującą trasę Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań. Ostatnie miesiące przyniosły istotne postępy: zakończono opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej (KPP) oraz złożono wnioski o decyzje środowiskowe dla odcinków Sieradz-Pleszew i Pleszew-Poznań.

Postęp w procesie planistycznym

Po finalizacji KPP, CPK przystąpił do opracowywania projektu budowlanego, którego zakończenie przewidziane jest na III kwartał 2026 roku. Następnie, w IV kwartale tego samego roku, planowane jest złożenie wniosku o pozwolenie na budowę. To kluczowy krok na drodze do rozpoczęcia prac budowlanych w 2028 roku, z założeniem, że linia zostanie oddana do użytku do końca 2035 roku.

Strategiczne planowanie i wnioski środowiskowe

Ważnym elementem przygotowań jest opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej dla obwodnicy kolejowej Kalisza, której ukończenie ma nastąpić jeszcze w tym roku. W lutym 2025 roku spółka skierowała do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Poznaniu wniosek o decyzję środowiskową dla 74-kilometrowego odcinka między Sieradzem, Kaliszem i Pleszewem. Z kolei w grudniu ubiegłego roku analogiczne działania podjęto dla odcinka Pleszew – Poznań. Do końca bieżącego roku planowane jest złożenie wniosku dla obwodnicy Kalisza.

Znaczenie decyzji środowiskowych

Decyzje środowiskowe to kluczowy element przygotowań do realizacji linii „Y”, która połączy Centralny Port Komunikacyjny z Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Raporty środowiskowe zawierają między innymi analizy akustyczne dla prędkości projektowej 350 km/h, co stanowi nowość dla takich inwestycji w Polsce.

Linia nr 85: Element sieci TEN-T

Całkowita długość trasy Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań wynosi ponad 146 km. Na tej trasie pociągi będą osiągać prędkość projektową do 350 km/h. Jest to część większej, 480-kilometrowej linii „Y”, która znacząco skróci czas podróży między Warszawą a Poznaniem do 1 godziny i 38 minut. Linia ta wpisuje się w Transeuropejską Sieć Transportową (TEN-T), będąc częścią unijnych priorytetów inwestycyjnych.

Inwestycje unijne i przyszłość transportu

W ramach instrumentu „Łącząc Europę” CEF2, CPK uzyskało dofinansowanie w wysokości 162 mln zł na dokumentację projektową dla odcinka Sieradz – Pleszew – Poznań. Projekt ten, realizowany w ramach CNC North Sea-Baltic, obejmuje pełną dokumentację oraz wnioski o pozwolenie na budowę. Linia ta stanie się integralną częścią korytarza Morze Północne-Bałtyk, spełniając cele Komisji Europejskiej dotyczące ukończenia sieci bazowej TEN-T do 2030 roku.