Holowanie samochodu – wiedza w pigułce w jednym miejscu!

Niejeden kierowca spotkał się z sytuacją, w której samochód odmówił posłuszeństwa, a sam właściciel pojazdu nie był w stanie naprawić usterki na miejscu.

Awaria, która unieruchamia pojazd na trasie kończy się z reguły wezwaniem lawety lub holowaniem przez inny pojazd. W takich sytuacjach pomaga również Pomoc Drogowa MMM Service. Prawidłowe holowanie samochodu bardzo często okazuje się bowiem czynnością trudniejszą, niż mogło się wydawać. Ze względu na brak wiedzy, wiele osób holując pojazd, popełnia kardynalne błędy. O czym zatem powinien pamiętać każdy kierowca, kiedy zdarzy mu się taka sytuacja?

Jak prawidłowo holować samochód?

Zasady ogólne

Przede wszystkim, musimy wiedzieć, że przepisy prawda dotyczą kierowcy holującego, na którym spoczywa odpowiedzialność za wszystko, co dzieje się w tandemie holujący-holowany. W przepisach znajdziemy stwierdzenie, że w pojeździe musi znajdować się osoba, która posiada uprawienia do kierowania tym pojazdem, jednak nie jest wspomniane o, bardziej oczywistym, holującym,

Zabronione jest holowania więcej niż jednego pojazdu, a także pojazdu z przyczepą. Co więcej, zabronione jest również holowanie na autostradzie. Jeżeli zatem nasz samochód ulegnie awarii na autostradzie, musimy wezwać wówczas pomoc drogową i skorzystać z usług specjalnych holowników.

Zasady techniczne

Właśnie przy tych zasadach, zarówno holowany, jak i holujący popełniają najwięcej błędów. Pojazd holujący powinien mieć włączone światła mijania, żaden natomiast nie może mieć włączonych świateł awaryjnych. Co więcej, sam hol, jak i pojazd holowany powinny być specjalnie oznaczone. Trójkąt ostrzegawczy powinien znaleźć się po zewnętrznej, lewej stronie pojazdu, a nie na środku, położony za tylną szybą. Jeżeli mamy do czynienia z okresem niedostatecznej widoczności, auta powinny mieć włączone światła pozycyjne. Trójkąt można wówczas zastąpić urządzeniem, które wysyła żółte sygnały błyskowe, widoczne dla innych uczestników ruchu.

Trójkąt ostrzegawczy – niezbędny w każdym samochodzie.

Ponadto, odległość między pojazdami nie może być większa niż 3 m przy połączeniu sztywnym lub między 4 a 6 m przy połączeniu giętkim. Zarówno twarde, jak i giętkie połączenie powinno być oznakowane białymi i czerwonymi pasami na przemian.

Pojazd holowany musi mieć sprawny układ hamulcowy oraz kierowniczy. Jeżeli praca któregoś z tych układów jest zależna od pracy silnika, musi być on uruchomiony podczas holowania.

Zasady ruchu

Dotyczą one prędkości – pojazdy nie mogą przekroczyć 30 km/h w terenie zabudowanym oraz 60 km/h poza nim. Warto dodać, że holowanie z prędkością 80 km/h i więcej w terenie zabudowanym może zakończyć się odebraniem prawa jazdy holującego.

Wyposażenie konieczne do holowania

Holowanie – co musisz wiedzieć?

Wyposażenie niezbędne do holowania

Jest to pierwsza rzecz, na którą należy zwrócić uwagę holując pojazd. Przede wszystkim potrzebujemy liny. Dla samochodów osobowych, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 t odpowiednia będzie lina syntetyczna, czyli giętka o długości 4 do 6 m. Możemy nabyć ją praktycznie na każdej stacji benzynowej w cenie około 20-30 zł.

Taśmy do holowania – odpowiednie kolory.

Taśmy do holowania, odpowiednie kolory

Drugim niezbędnym elementem jest trójkąt ostrzegawczy, który stanowi obowiązkowe wyposażenie każdego pojazdu. Wiele kierowców zapomina jednak o tym. Jest to koszt rzędu około kilkudziesięciu złotych. To, czego nie ma w przepisach, ale warto posiadać, to kable rozruchowe. Są one bardzo pomocne w momencie, kiedy rozładuje się akumulator.

Przygotowanie samochodu do holowania

Jeżeli mamy już wszystkie potrzebne elementy, następuje przygotowanie pojazdu do holowania. Trójkąt ostrzegawczy należy umieścić po zewnętrznej, lewej stronie auta, a w przypadku złej widoczności w nocy należy włączyć światła pozycyjne, pod żadnym pozorem nie wolno natomiast włączać świateł awaryjnych.

Lina musi być przyczepiona w taki sposób, aby nie doszło do jej rozłączenia. W tym celu należy używać zaczepów, które zespolone są liną – posiadają one odpowiednie zabezpieczenia, dzięki którym nie stwarzamy zagrożenia na drodze. W żadnym wypadku nie należy podczepiać liny do zderzaków, czy wahaczy. Można wykorzystywać do tego jedynie uszy lub haki holownicze. W większości aut, wkręcane są one w specjalnie przygotowane, często zamaskowane zaślepką miejsce.

Praktyczne porady podczas holowania samochodu.

  • Hol. Jeżeli nie mamy możliwości zakupu linki holowniczej, sami możemy zrobić hol. Odpowiednim materiałem do tego będzie stalowa linka oraz dwa zaczepu lub szeroka, jaskrawa taśma. Należy pilnować jedynie dopuszczalnej długości oraz odpowiednio oznakować hol. Pod żadnym pozorem nie należy holować auta za pomocą taśmy kinetycznej.
  • Mocowanie holu. Nie należy mocować linki lub taśmy holowniczej do elementów zawieszenia. Jedynym odpowiednim miejscem do tego jest ucho lub hak holowniczy. W momencie, kiedy zamocowalibyśmy hol do elementów zawieszenia, istnieje wysokie ryzyko najechania na niego lub uszkodzenia zawieszenia i innych części podwozia.
  • Trójkąt ostrzegawczy. Prawidłowe zamocowanie trójkąta ostrzegawczego w pojeździe to nie lada wyzwanie dla niejednego kierowcy. Musi być on umieszczony bowiem po lewej, zewnętrznej stronie pojazdu. Przepisy nie precyzują dokładnego miejsca. W tym celu warto mieć w aucie taśmę samoprzylepną lub opaskę uciskową.
  • Technika jazdy. Powinna być ona łagodna oraz płynna. Linka nie lubi bowiem szarpnięć. Wjeżdżając na skrzyżowanie oraz zmieniając pas ruchu należy pamiętać, że osoba holująca kieruje tak naprawdę dwoma pojazdami.
  • Napięcie linki. Kierowca holowany powinien nieustannie pilnować stałego napięcia linki. Jeżeli zauważy, że luzuje się ona, warto delikatnie nacisnąć hamulec. Linka powinna być napięta po to, aby odległość między pojazdami była możliwie duża oraz nie istniało ryzyko zerwania się jej.
  • Kluczyk w stacyjce. W pojeździe holowanym kluczyk powinien być włożony tak, aby kierownica nie zablokowała się. W samochodach, które posiadają kluczyk zdalny, wystarczy jedynie włączyć przycisk do uruchamiania silnika, aby odblokować układ kierowniczy.

Samodzielne holowanie samochodu stanowi zatem nie lada wyzwanie dla niejednego kierowcy. Warto rozważyć zatem skorzystanie z usług pomocy drogowej, która doskonale zna się na swoich zadaniach oraz pomoże nam uniknąć kar związanych z nieprawidłowym wykonywaniem czynności.